icon-search
icon-search

Tutorial Bagaimana Mengamalkan Madu Pada Pesakit Kencing Manis?

Tutorial Bagaimana Mengamalkan Madu Pada Pesakit Kencing Manis?

Tutorial Bagaimana Mengamalkan Madu Pada Pesakit Kencing Manis?

Rakanniaga Quadmeds mesti hadam tutorial ini agar kita tidak saja menjual tapi mendidik dengan ilmu yang betul.

+ Gejala khas pesakit kencing manis antara lain banyak minum, banyak makan dan banyak kencing (4-5 kali pada malam hari) tetapi berat badan menurun, dan jika dibiarkan lama akan menyebabkan mudah letih, lemas dan tenaga berkurang.
.
+ Dalam Al-Quran, madu disebut sebagai ubat yang berkhasiat. Madu mengandung karbohidrat monosakarida dalam bentuk fruktosa dan glukosa. Monosakarida ini dapat diubah menjadi tenaga dalam bentuk glikogen oleh tubuh.

+ Pengubahan ini tidak memerlukan hormon insulin (hormon yang kurang pada pesakit kencing manis). Oleh itu, madu selamat diamalkan dan pesakit tetap dapat memperoleh tenaga bagi tubuhnya.

+ Pengidap kencing manis acap kali harus 'berkira' bila mereka ingin makan makanan manis yang berasal dari gula atau sukrosa. Sebab, penambahan sukrosa ke dalam tubuh akan membuat kadar gulanya meningkat. Pemberian madu dapat menjadi salah satu solusi pemberian rasa manis pada makanan/minuman kerana mengingatkan kadar sukrosa madu yang amat rendah.

+ Abdulrhman et al. (2013) menjalankan kajian atas manusia (Randomized crossover clinical trial) di Institut Nasional untuk Diabetes dan Endokrinologi di Kairo, Mesir mendapati terjadi penurunan yang signifikan pada kadar lemak tubuh, gula darah puasa, kolesterol, trigliserida serum, dan LDL (kolesterol ‘jahat’) diperoleh dari 12 minggu mengamalkan Madu. Madu juga mempunyai Glicemic Index yang rendah dan Peak Incremental Index. Khedekar et al. (2016) juga melaporkan madu dengan T-cordifolia dapat menurunkan glukosa darah secara signifikan dan menunjukkan kesan anti-diabetes.

+ Yang perlu diingat, madu yang selamat untuk pesakit diabetes adalah madu asli yang tidak melalui pemprosesan, penambahan gula, pemanasan, penambahan pewarna maupun pengawet. Oleh itu, para pesakit kencing manis harus teliti setiap madu yang diminum.

Salah satu madu murni yang terpercaya keasliannya adalah Madu Quad.

Sajian yang disarankan adalah 1 sudu besar (15 ml) pagi dan petang. Dilarutkan ke dalam segelas air sebelum diminum.

Ubat klinik sebaiknya tidak ditinggalkan kerana glibenclamide atau metformin yang digabungkan dengan madu akan meningkatkan kawalan terhadap gula darah (Erejuwa OO, 2011)

Moga dapat kebaikan bagi semua.  



Older post Newer post

Your cart is currently empty.
Continue shopping